Naomi Lubrich

Naomi Lubrich

studierte Literatur und Kunst in New York und Berlin mit den Schwerpunkten Judaistik und Modegeschichte. Sie arbeitete im Jüdischen Museum Berlin (1999-2017) und im Metropolitan Museum of Art (1996-1998). Seit 2015 ist sie Direktorin des Jüdischen Museums der Schweiz in Basel. Lubrichs wissenschaftliches Interesse gilt der jüdischen Kleidung und Mode, insbesondere dem mittelalterlichen Spitzhut.

Publications

Books:

  • Jewish Switzerland: 50 Objects Tell Their Stories/Jüdische Schweiz. 50 Objekte erzählen Geschichte, with Caspar Battegay, Basel: Christoph Merian 2018
  • Die Feder des Schriftstellers. Mode im Roman des französischen Realismus, Bielefeld: Aisthesis 2015, (Awarded the Forschungspreis Angewandte Kunst of the Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Munich, 2014.)
  • Portraits von Juden in Deutschland, Berlin: Mosse Verlag 2003

 

Articles (selection):

  • “The Wandering Hat: Iterations of the Medieval Jewish Hat”, in: Jewish History, 29, 203–244, 2015.
  • “From Judenhut to Zauberhut: A Jewish Sign Proliferates”, in: Asdiwal, 10, 2015, 136–162, 2015.
  • “The Little White Dress: Politics and Polyvalence in Revolutionary France”, in: Fashion Theory. The Journal of Dress, Body and Culture, 19:5, 2015.
  • “Wie kleidet sich ein Künstler?”, in: KulturPoetik 14:2, 2014, 182–204.

 

Essays (selection):

  • “Sidelocks for Fifty Rubels”, in: The Breakthrough Century 1911-1919, published by Josef Helfenstein/Kunstmuseum Basel, Cologne: König 2017.
  • “Jewcy. The Semiotics of Jewish T-Shirts”, in: JMB Journal, 2014/10, 43–47.
  • James Bond on Nazi Germany / James Bond und das Dritte Reich (Review of Laurent Binet’s HHhH), Bloggerim, 1 December 2012
  • Swimming with Libeskind / Badespaß mit Libeskind (Daniel Libeskind’s shopping mall, Bern Westside), Bloggerim 16 November 2012

 

Exhibitions (selection):

  • Seven Photographic Journeys. Halsman, Seymour ‘Chim’, Hartmann, Bar-Am, Zachmann, Dworzak and Balilty give us a tour through the British Mandate for Palestine, guiding us through the founding of the Jewish State to present-day Israel. (28 March 2019–1 September 2019 at the Jewish Museum of Switzerland)
  • Das Tagebuch. Wie Otto Frank Annes Stimme aus Basel in die Welt brachte. When Otto Frank published the diary of his daughter, Anne Frank, in 1947, he gave the Holocaust a human face. The book marked the beginning of a body of literature on the genocide of European Jewry, making it a subject of public discourse. (8 March 2018 – 8 August 2018 at the Jewish Museum of Switzerland)
  • Cherchez la Femme. Perücke Burka Ordenstracht. How much religion do secular societies tolerate? And how much fashion do religious societies accept? The exhibit at the Jewish Museum Berlin shows current debates on women’s hair and headwear. (30 March 2017 – 2 July 2017)